בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / קידום אורגני / אופטימיזציה לתמונות: למה זה חשוב ומה הדרך הכי קלה לעשות את זה?

אופטימיזציה לתמונות: למה זה חשוב ומה הדרך הכי קלה לעשות את זה?

נכתב על ידי
בקטגוריה קידום אורגני

בעולם הדיגיטלי של היום ישנה חשיבות מכרעת לדרך שבה אנו מ(נ)גישים את התוכן לגולש. למעשה, ככל שהתוכן יהיה בהלימה לצרכיו של הגולש הרי שנצליח בפעולת הקידום של האתר. איך זה יכול לקרות? על ידי כך שנגיש תוכן שיגרום לגולש להתעניין בו, להתעמק בו, לצפות בסרטון, לשתף תמונה ועוד פעילויות שיגרמו לגולש אפילו לשמור את הדף בדפדפן ולחזור אליו בהמשך.

אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא ללא ספק שימוש באמצעים ויזואליים- למשל שימוש בתמונות. יש בהן משהו מאוד מושך ומעניין, הן מעניקות לגולש את מרווח הנשימה בין השורות ויכולות לספק לא מעט ערך מוסף. אבל, על מנת שזה יקרה עלינו לגרום לגולש להבין מה מחכה לו באתר ומדוע כדאי לו להיכנס מלכתחילה.

מכאן קל מאוד להבין את חשיבותן של התמונות אותן אנו משבצים באתר בין עם זה במאמרים, פוסטים, אינפוגרפיקות ועוד.
במאמר זה נסקור עבורכם את נושא האופטימיזציה לתמונות וגם מחכה לכם דובדבן קטן על כל הקצפת אותו נשמור לסוף. מוכנים? קדימה, מתחילים ☺

אופטימיזציה לתמונות- למה צריך את זה?

אופטימיזציה (מיטוב-בעברית) לתמונות היא הכרחית מכמה סיבות מרכזיות עליהן נרחיב בהמשך.
יש לתמונות השפעה מכרעת על עיצוב חוויית המשתמש, משיכת גולשים והשפעה על הציון הסופי לו זוכה האתר מגוגל. נשמע לכם כמו סינית? אל תתרגשו, הנה ההסבר בהרחבה, אך בפשטות:

פרמטרים שכל בעל אתר חייב להכיר

פרמטרים של חוויית משתמש:

  1. משקל התמונה
    הידעת? גם לתמונה יש משקל. הוא נמדד על פי קילובייטים או מגה בייטים, שהם למעשה נפח האחסון שלה באתר. ככל שתמונה איכותית יותר היא כבדה יותר (שוקלת יותר) וכך היא גם פוגעת בחוויית המשתמש של הגולש כי תמונות כאלה מאטות את מהירות טעינת הדף. זה פרמטר קריטי ביותר משום שככל שהאתר נטען לאט יותר, כך אחוז הנטישה עולה. המסקנה המתבקשת היא שלמשקל התמונה יש השפעה ישירה על חוויית המשתמש והצלחת האתר. אז איך ניתן לפתור את זה? בקלות. הקפידו להעלות תמונות איכותיות אך קלות יותר או דחוסות, כך שלא יכבידו על זמן טעינת האתר שלכם. ככל שזמן הטעינה קצר, כך תזכו לגמול מהגולשים (שיישארו באתר) ומגוגל שיתחשב בכך בתוצאות הדירוג כחלק מהפרמטרים שהוא בוחן.
  2.  סוגי הקבצים באתר
    יש הרבה מאוד סוגי קבצים של תמונות שניתן להעלות למערכת או לשרת. אנחנו הולכים לדבר על שלושה סוגים מרכזיים: JPG GIF וPNG.

    פורמט GIF : מדובר בקבצי תמונה התומכים רק ב256 צבעים. הם נחמדים להצגה של אייקונים או אנימציות והפכו מאוד נפוצים בשנה האחרונה גם ברשתות החברתיות. אבל בשורה תחתונה מדובר בקבצי תמונה לא איכותיים ולכן לא ממש מומלץ להעלות תמונות בפורמט הזה.

    קובץ PNG : קבצי תמונות מהסוג הזה הם האיכותיים ביותר מבין השלושה המוזכרים. יש להם יכולת שקיפות והם ברמת איכות גבוהה. גם כאן ניתן למצוא שני סוגים של קבצי PNG. יש את PNG8 שהוא הגרסה הקלה יותר של קבצי תמונות ומנגד את הPNG24 שהוא בעל איכות גבוהה יותר וכך גם משקל התמונה.

    קבצי JPG: מבין השלושה זה פורמט התמונות המוכר והנפוץ ביותר ובו משתמשים רוב בעלי האתרים. תמונות מסוג JPG הן הפופולריות ביותר כי יש בהן שילוב מנצח של איכות גבוהה במשקל נמוך יחסית.

    3. רספונסיביות תבנית האתר
    אתם בוודאי שואלים מה הקשר בין רספונסיביות התבנית (שעיצובה משתנה אוטומטית בהתאם למכשיר) לבין תמונות. ובכן, תבנית לא רספונסיבית מקשה מאוד על תצוגת התוכן. הגולש ייאלץ "להילחם" על מנת לקרוא את הטקסט באתר ולגרור לימין ולשמאל עד שיתייאש ויעזוב את האתר. לעומת זאת, כאשר האתר רספונסיבי, אנו מקלים על הגולש ברמת הקריאה והוויזואליות של התמונות שמתיישבות היטב בכל מכשיר- בין אם זה דסקטופ, סלולר או טאבלט.

    כשהמאמר יותר נגיש, קריא ונעים לגולש הוא ישאר בו יותר זמן וכנראה שגם ימשיך הלאה למאמרים נוספים. אם הגדלנו ראש והוספנו גם כפתורי שיתוף חברתיים, הרי שגם הקלנו על השיתוף של המאמר והתמונות שבתוכו. זה סוד הקסם- מצד אחד להקל על הגולש ומצד שני לאפשר ויראליות טבעית ומוצדקת של תוכן איכותי, נגיש וקריא במלוא מובן המילה.

קידום אתרים (SEO)

לכל איש יש שם, גם לכל תמונה

פרמטר חשוב כשעושים קידום אתרים אורגני הוא להעניק שם לקובץ אותו אנו מעלים. חשוב שהשם הזה יהיה רלוונטי לתמונה, כמובן. כשגוגל יסרוק את הקובץ, הוא יציג אותו כשיהיה חיפוש על מילות המפתח שבו. חשוב לא להגזים עם מילות המפתח, אחרת זה עלול לפגוע.

כותרת

אם כבר השקענו בתמונה טובה, כדאי להעניק לה גם כותרת SEO ולהמשיך את פעילות האופטימיזציה. כותרת התמונה, ממש כמו כותרת המאמר יכולה לשמש כאמצעי משיכה לגולשים המתעניינים בנושא שעליו אנו כותבים. כמו כן הכותרת צריכה להתחבר לנושא המאמר ולהיות רלוונטיות. גם כאן חשוב להיעזר במילות המפתח, אך לא להגזים עם ביטויי מפתח מדויקים שעלולים לגרום לאלגוריתם של גוגל לחשוד ולחשוב שאנחנו מטים את תוצאות החיפוש.

מה אנחנו רואים? תיאור התמונה

כאן למעשה אנחנו מעניקים שירות לאוכלוסיית כבדי הראייה. התיאור נועד להסביר מה יש בתוך התמונה. במרבית המקרים רוב המקדמים לא מקדישים זמן או מחשבה בנושא מכיוון שהיא לא תורמת בנושא הקידום. אם ככה, למה אנחנו מתעכבים על זה? כי מילוי השדה הזה מעיד על כך שאנחנו מתחשבים גם באוכלוסיות נוספות. יש שיטענו שגוגל מתגמל אתרים כאלה אבל זה לא הוכח בצורה ישירה. יש לכם זמן ומרץ? הוסיפו תיאור לתמונה.

טקסט לתמונה- ערך מוסף לגולש

יש לכם תמונה ואתם רוצים לחבר את התמונה לנושא באמצעות ציטוט או משפט חכם או בכל דרך אחרת שנראית לכם- זה ללא ספק המקום לעשות את זה.

כלי הקידום הנסתר לעין- אלטים לתמונה

אלט (Alternative Text) או בעברית – טקסט חלופי הוא טקסט שמופיע על גבי התמונה כאשר התמונה לא מספיקה להיטען. לכן מוסיפים לה את הטקסט החלופי. האלטים היו מאוד נחוצים בראשית דרכו של האינטרנט כאשר טעינת כל עמוד הייתה ארוכה ומייגעת. כיום הם מהווים "כוח אש" נוסף ברמת הקידום של התמונה וכמובן של המאמר.
אלטים הם דרך נהדרת לקדם ביטויי מפתח מרכזיים. כיום גוגל מאפשר להוסיף אלטים לתמונות גם אם מדובר במילות מפתח. הזחלן של גוגל עדיין לא יודע "לקרוא" תמונות או להבין בצורה מדויקת מה רואים בהן, לכן ניתנת לבעל האתר האפשרות להוסיף תגי ALT המתארים את התמונה.

הערה חשובה: יש לקחת בחשבון כי מה שנכון וטוב להיום, עשוי להיות אסור מחר. לכן, יש לבחור בתבונה את מילות המפתח שברצוננו לקדם ולהיעזר בהן בחוכמה בעת הוספתן לתמונה. הכי חשוב לזכור את מילת המפתח- רלוונטיות! מילות המפתח צריכות להיות רלוונטיות וקשורות לנושא.

כמה נקודות שחשוב לדעת ולזכור

  • מומלץ שהאלטים לא יהיו עם אותן מילות מפתח המופיעות בכותרת.
  • ההמלצה היא להתמקד ב 5-7 מילות מפתח.
  • רצוי ומומלץ שמילות המפתח תהיינה טבעיות.
  • כדאי שמילות המפתח יתארו באמת את מה שמכילה התמונה.
  • לאתרי מסחר באינטרנט מומלץ לשים את שמות ומספרי הדגמים כאלטים בתמונה.
  • זיכרו להשתמש באלטים בתבונה ולא להגזים עם מילות המפתח.
    הנה מה שמאט קאטס מספר לנו על שימוש באלטים לתמונות:

כמה מילים אפשר לשים באלטים?
לפי מאט קאטס, בין 5 ל-7 מילים. לעומת זאת מבחן התוצאה מראה לנו כי גוגל קוראת את 16 מילים המילים הראשונות באלט של תמונה. הנה הקישור למאמר בנושא זה . המילה ה17 כבר לא תיספר. שוב, חשובים מאוד הרלוונטיות וגם התיאור כך שיתרמו לגולש ויעזרו לו למצוא את מה שהוא חיפש.

תמונות ככלי לשיתוף תכנים

בעידן הדיגיטלי שבו לגולש אין הרבה זמן או סבלנות, אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא הנגשה של האתר והתכנים, אך גם מהירות הטעינה והאפשרות לשיתוף של התכנים. אז כן, תוסף של שיתוף תוכן ברשתות חברתיות הפך הכרחי היום בכל בלוג או אתר. יחד עם זאת יש גם תוספים שיכולים לסייע בשיתוף התמונות וכך התוכן שעבדתם עליו קשה יוכל להיות מופץ יותר בקלות.
ישנם לא מעט תוספים שמסוגלים לעשות זאת. אבל בואו נתמקד במערכת ניהול התוכן וורדפרס ונציין 2 מהם שיסייעו בשיתוף התמונות וקבלת טראפיק לאתר:

1. share this image

היתרון של התוסף הוא בכך שהוא מאפשר להטמיע כפתורי שיתוף חברתיים על גבי התמונה עצמה. הוא פשוט, גמיש ונוח מאוד לתפעול ויש לו גם גרסא מתקדמת יותר בתשלום.

2. cool image share

ההבדל בינו לבין קודמו הוא ברמת העיצוב ובממשק המאפשר לשחק יותר עם מיקומם של הכפתורים וסגנונם. גם כאן מדובר בתוסף חינמי שיכול לתרום משמעותית לשיתוף התמונות שלכם.

ביצוע אופטימיזציה לתמונות בתוך האתר

כפי שציינו, לתמונות יש משקל מכריע (תרתי משמע) בחוויית המשתמש. תמונות גדולות וכבדות יגרמו להאטה בטעינת האתר ולפגיעה בחוויית הגלישה בו, מה שעלול להעלות את אחוז הנטישה. לכן, חשוב מאוד לבצע אופטימיזציה לתמונות ולדאוג שהן יהיו בגודל קומפקטי אך גם איכותיות לתצוגה.
על מנת לפתור סוגיה זו, בחרנו שני תוספים לוורדפרס שיעשו עבורכם את העבודה בצורה טובה.

EWWW IMAGE OPTIMIZER

אל תתנו לשם הלכאורה טיפשי להטעות אתכם. מדובר בתוסף איכותי ביותר שיודע לבצע אופטימיזציה הן לתמונות חדשות אותן אנו מעלים לאתר, והן לתמונות שכבר קיימות באתר. התוסף מבצע אופטימיזציה אוטומטית לקבצים מסוג GIF PNG JPG בצורה יעילה ביותר.

WP Smush it

מבצע אופטימיזציה וכיווץ שכמעט שאין בהם אובדן איכות. התוסף יודע לייצר דחיסה יעילה של קבצי JPG וגם מסיר את המטא דאטה הנמצא עליהן ובכך מסייע לייצר אופטימיזציה לתמונה כך שתהיה "קלה" יותר ברמת המידע והטעינה שלה באתר.
הנה סרטון קצרצר של התוסף כפי שמופיע בעמוד ההורדה.

מגיעים לדובדבן שבקצפת

כעת, לאחר שהבנו כמה חשובות התמונות באתר (ולאתר) וכמה חשוב לבצע להן אופטימיזציה כדי שהן ישמשו ככלי עזר לקידום האתר וככלי יעיל לשיתוף תוכן – אנחנו יכולים לעבור לשלב הבא.

הצגנו בתחילת המאמר את העובדה שמדובר באופטימיזציה לאתרים מרובי תמונות.
למעשה, קידום חנויות e-Commerce הוא לא דבר פשוט. רוב בעלי האתרים המסחריים מחזיקים במאות ולעיתים באלפי תמונות של מוצרים. במקרה כזה, קשה לבצע אופטימיזציה ללא עזרתם של כלים אוטומטיים. אז הצגנו מגוון כלים יעילים לדחיסה ואופטימיזציה של תמונות, הצגנו תוספים שיסייעו לנו בשיתוף התמונות, אבל היי, מה עם האלטים בתמונות? כיצד ניתן לחסוך שעות ארוכות וימים שלמים רק כדי לבצע הטמעה של אלטים לתמונות?

אז אנחנו שמחים להציג את הדובדבן המובטח – הפתרון לאתרים שמכילים הרבה תמונות ורוצים לחסוך בזמן. קבלו את התוסף שמבצע אלטים בצורה אוטומטית לאתרי וורדפרס.

BULK SEO IMAGE – התוסף שלא תרצו לפספס

bulk seo image

Bulk SEO Image הנו תוסף וורדפרס יעיל למדי שיודע לבצע את אותה פעולה חשובה שמקדמי אתרים רבים כל כך רוצים- לבצע הטמעה של תגי ALT על גבי תמונות. התוסף יודע לזהות את ההבדלים שבין תמונות קיימות שכבר יש להן תגיות אלט לבין תמונות חדשות שאנו מעלים לאתר. הוא מאפשר יצירת אלטים הן על תמונות קיימות והן על תמונות חדשות שאנו מעלים. הכל בקלות ובלחיצת כפתור.

איך הוא עושה את זה?

אתם בוודאי שואלים, אם זה תהליך אוטומטי, אז מהיכן שואב התוסף את הטקסט לתגית ה ALT. ובכן, הוא סורק את תגית הH1 שבכל דף, ואותה הוא מטמיע על גבי התמונות. כשחושבים על זה, תפקידה של תגית ה H1 הוא לשמש כנושא המרכזי של הדף ולהכיל מילת מפתח אחת לפחות. מכאן, שיש היגיון בטקסט שנמשך משם.

ניתן להוריד את התוסף בשתי דרכים. האחת, לגשת לוורדפרס ולהורידו כקובץ ZIP למחשב ואז להעלות אותו למערכת.
הדרך השנייה היא באמצעות חיפוש בתוספים, איתור התוסף והתקנתו ישירות על המערכת.
ניכנס לממשק הניהול של וורדפרס ואז נלחץ על תוספים–> תוסף חדש:

התקנת תוסף

לתוך תיבת החיפוש נזין את הביטוי: bulk seo image

התקנת תוסף בוורדפרס

כעת נחפש את התוצאה הזו ונלחץ על כפתור התקנה. לאחר מכן, המערכת תתקין את התוסף עבורינו.

התקנת תוסף במערכת וורדפרס
חשוב להיכנס למערכת ולוודא שהתוסף פעיל. אם הוא כבוי – הדליקו אותו.

שימוש בתוסף

ניגש ונעמוד על הגדרות –> BULK SEO IMAGE ונלחץ עליו:

שימוש בתוסף
כעת נקבל מסך המציג לנו את כל האופציות העומדות לרשותנו:

אפשרויות התוסף

תוכלו לבחור על מה להחיל את התוסף – על עמודים בלבד, על פוסטים בלבד, או על שניהם. ניתן לקבוע את הסדר ולהחליט מה יופיע קודם ובאיזו צורה כאשר ההגדרה נמצאת בצידו הימני של צילום המסך, והתוצאה בפועל ויזואלית בצד שמאל. כל שעלינו לעשות הוא להגדיר ולבחור. המלצה שלנו- הגדירו גם דפים וגם פוסטים ושם הפוסט, אלא אם כן אתם רוצים לקדם גם את שם המותג שלכם.

כעת שימו לב היטב. בתחתית הטבלה יש תיבת סימון שלמעשה שואלת אתכם אם אתם רוצים להחיל את התוסף גם על הגדרות ברירת המחדל של וורדפרס. ההמלצה היא לסמן אותו אך אתם יכולים גם לבחור שלא.
מתחת לתיבה זו יש כמה הנחיות חשובות שחשוב לקרוא:

  1. לגבות את קבצי התמונות.
  2. הסריקה היא רק לפוסטים קיימים ולא עתידיים.
  3. בדיקת הסקריפט פועלת ונבחנה על 500 תמונות אך ייתכן ותעבוד גם על יותר (מהתגובות ודירוג התוסף ניתן לראות שפעל גם על אלפי תמונות).
  4. ניתן להפעיל את התוסף מספר פעמים ובכל פעם הוא ידרוס גירסאות קודמות.
  5. תמונה המשמשת ל2 פוסטים תשמש רק לפוסט השני (לקרוא הנחיה בעיון).
  6. התוסף אינו פועל בכל דף באתר על מנת שלא להשפיע על מהירות טעינת האתר.
  7. התוסף אינו מעדכן את תוכן האתר- יש לשים לב לאלטים שבמאמר ובספריית המדיה.

לסיום נלחץ על כפתור LAUNCH BULK SEO IMAGE.

כעת התוסף ירוץ על פני האתר ויעדכן את כל האלטים לפי ההגדרות שסימנו עבורו.
לסיום נקבל טבלה המציגה לנו את האלטים הישנים והאלטים החדשים שהתוסף יצר.

לפני שמסיימים כמה הבהרות חשובות:

  1. התוסף עובד טוב בתנאי שהוא נמצא במיקום שבו כותרת H1 מוגדרת.
  2. התוסף שואב ומבצע רישום של המידע על גבי התמונה אך ורק אם תנאי 1 מתקיים.
  3. בדפים שהם פרטיים או שאין להם H1 לא יופיע אלט.
  4. גם אם לתמונה אין טקסט בתגית האלט, התוסף ידאג להציג כלפי חוץ את הכותרת של הדף/ פוסט כאלט של התמונה.
  5. ייתכן ותוסף זה אינו מתאים בצורה אופטימלית לאתרי מסחר אלקטרוניים (Woocommerce).

לכן, אם ברצונכם שהתוסף יעבוד בצורה אופטימלית יש לדאוג לכך שהמתכנת יבצע התאמות ברמת המוצרים כך שלכל מוצר יהיה כותרת מתאימה.
זהו חברים, סיימנו בהצלחה לעדכן את כל התגיות באתר ☺
יש לכם שאלות? מוזמנים לפנות אלינו
בהצלחה 🙂

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים