בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / קידום אורגני / קידום אתרים ב-2017: 7 מגמות שאסור להתעלם מהן

קידום אתרים ב-2017: 7 מגמות שאסור להתעלם מהן

נכתב על ידי
בקטגוריה קידום אורגני

קידום אתרים הוא תחום דינמי בו שינויים מתרחשים בקצב מסחרר: קשה לדעת מתי גוגל תצא עם העדכון הבא, להעריך מה תהיינה ההשלכות של כל עדכון, ולחזות מראש כיצד התפתחויות אחרות בזירת הדיגיטל ישפיעו על קידום אתרים (קחו לדוגמא את מה שהשימוש בסמארטפון עשה לתחום – מוזמנים לקרוא על כך בפוסט שלי על שיווק במובייל). לכן, מקדמי אתרים חייבים להיות עם אצבע על הדופק ולהתעדכן תדיר בכל מה שקורה בתעשייה כדי שיוכלו להעריך את ההשפעות של כל שינוי ולהיערך אליו בזמן אמת: מקדם אתרים שלא שומר על הקצב פשוט נשאר מאחור, ומיקום האתר שלו בתוצאות החיפוש עלול לצנוח אם לא ביצע את ההתאמות המתבקשות.

לשם המחשה, התמונה הזאת מ-Moz מראה את כל ההתפתחויות העיקריות שקרו בגוגל במהלך 2016:

אירועים בגוגל 2016

אלה המשמעויות של הצבעים השונים: כחול – העדכונים המרכזיים של גוגל, אדום – חברות/עסקים שגוגל רכשה, ירוק – פוסטים מרכזיים ב-Google Webmaster Blog, סגול – פטנטים מרכזיים של גוגל שפורסמו, וחום – מוצרים שגוגל הוציאה לשוק. פירוט נוסף ניתן לקרוא במאמר הזה של Moz.

בפתיחתה של שנה חדשה, כדאי להכיר את המגמות העכשוויות שחלקן כבר בעיצומן והשפעתן כבר ניכרת, וחלקן עוד בחיתוליהן אך צפויות להביא לשינויים משמעותיים. לאחר סריקת מאמרים רבים המסכמים את המגמות לשנת 2017 בתחום קידום אתרים במנועי חיפוש, אני מביאה לכם 7 מגמות מרכזיות שהופיעו כמעט בכל המאמרים.

1. עמודי ה-AMP ממשיכים להתפשט

עמודי ה-AMP נכנסו לחיינו לפני כשנה: מטרת הפרוייקט הזה של גוגל, ששמו המלא הוא Accelerated Mobile Pages, היא להאיץ את טעינתם של אתרים במובייל כדי לשפר את חוויית הגלישה עבור אנשים הגולשים בסמארטפון. זה נעשה באמצעות הפשטת הגרסה למובייל מאלמנטים מורכבים אשר מאריכים את זמן הטעינה. בתחילה AMP היה מיועד בעיקר לאתרי חדשות, אך במהלך השנה ראינו אותו מתפשט לאתרי בידור, טכנולוגיה ואתרים אחרים, כאשר אחת ההתפתחויות האחרונות היא שתוצאות AMP מוצגות גם עבור אתרי מתכונים, למשל:

AMP recipe page

גוגל מתחילה לתעדף עמודי AMP על פני עמודים אחרים בתוצאות, ובשנה הקרובה סביר להניח שההעדפה הזאת תיהפך ליותר בולטת, ובהתאמה, יותר אתרים יעבירו את עמודי המובייל שלהם לגרסת AMP. אם עדיין לא ביצעתם את ההתאמות לכך באתר שלכם, זה הזמן.

2. חיפוש קולי ועוזרים דיגיטליים משנים את החיפוש

שימוש בעוזרים דיגיטליים אישיים הפך בשנים האחרונות לחלק מחיי היום-יום של אנשים רבים, שנותנים לאצבעות שלהם לנוח ובמקום זאת שואלים את המכשירים הניידים שלהם שאלות או נותנים להם פקודות באמצעות הקול. 40 אחוזים מהמשתמשים בעוזרים דיגיטליים החלו להשתמש בהם רק במחצית הראשונה של 2016, מה שאומר שהפופולריות שלהם בעלייה והם נכנסים יותר ויותר למיינסטרים. נתון מעניין עוד יותר הוא ש-20 אחוזים מהחיפושים במובייל מתבצעים באמצעות חיפוש קולי. ב-2017 אנחנו צפויים לראות התפתחויות נוספות בתחום – פיצ'רים חדשים, סוגי חיפוש חדשים ודרכים מתוחכמות יותר לתקשר עם העוזרים הדיגיטליים.

אבל סירי (אפל), קורטנה (מיקרוסופט), Google Now (גוגל) ו-Echo (אמזון) לא רק מפשטים את חיינו, אלא גם משנים באופן משמעותי את הצורה בה אנחנו עורכים חיפושים באינטרנט. החיפושים לא מתבצעים בכתיבה אלא באמצעות הקול, ובמקום אסופה של מילות מפתח ("חנות אופניים חשמליים תל אביב") מדובר במשפטים שלמים – "איפה יש חנות אופניים חשמליים בתל אביב?". המשמעות העיקרית של השינוי הזה בצורת החיפוש היא שהוא מספק לאתרים הזדמנויות נוספות לביטויים בהם הם יכולים להשתמש במאמצים לקבל דירוגים גבוהים יותר.

בנוסף, מגמה זו מהדהדת מגמה אחרת שתוזכר כאן בהמשך – אופטימיזציה לכוונת המשתמש (user intent) במקום למילות מפתח. הוכחה לחשיבות שגוגל מייחסת לנושא ניתנה במאי האחרון, כאשר  החברה הכריזה שהיא מתעתדת להכניס חיפוש קולי לדו"חות שאפשר להוציא ב-Google Search Console.

צפו בסרטון הבא של ראנד פישקין מ-Moz, כדי להבין מה אתם יכולים לעשות במאמצי הקידום שלכם כדי לענות על צרכי החיפוש הקולי:

3. המובייל מתחזק עם Mobile First Index

כבר הבנו שגוגל מכירה במרכזיותם של המכשירים הניידים בחיינו ומתאימה את עצמך לכך – בין אם זה באמצעות האצת האתרים במובייל עם AMP או התחשבות בחיפוש קולי. אך לאחרונה היא הלכה צעד ענק קדימה כאשר השיקה בנובמבר האחרון את הניסוי Mobile First Index. במסגרת הניסוי, גרסאות המובייל של אתרים מאונדקסות קודם, לפני גרסאות הדקסטופ שלהם – וגוגל משתמשת בתוכן מגרסאות המובייל לצורך דירוג האתרים. מאחר שבשנת 2015 החיפושים במובייל עקפו לראשונה את החיפושים בדסקטופ ולעת עתה המגמה רק מתגברת, זה היה מהלך מתבקש.

לפני כשבועיים, ב-10/1,  גוגל עדכנה שהחל מאותו יום, עמודים בהם המעבר מתוצאות החיפוש אל התוכן במובייל אינו נגיש מספיק, עשויים לחוות ירידה בדירוג; בפרט עמודים המציגים הודעות פופ-אפ פולשניות לפני התוכן. כדי לא להישאר מאחור, מומלץ ליצור גרסה רספונסיבית לאתר אם טרם עשיתם זאת, ולהיעזר בהנחיות של Search Engine Roundtable להתאמות הנדרשות לאינדוקס מובייל.

4. יותר תשובות ישירות ו-rich snippets

המטרה של גוגל בגדול היא להקל על המחפשים. אם כבר מנוע החיפוש  מציג בפנינו תשובות אפשריות לשאלה ששאלנו, למה לא להציג כבר תקציר של התשובה המתאימה ביותר הכולל פרטים חשובים (נניח שלבי ההכנה, אם מדובר במתכון), תמונה וקישור לאתר הרלוונטי? כידוע, אופציה זאת כבר קיימת ונקראת תשובה ישירה (direct answer) או לחלופין featured snippet. גם התוצאות שאחרי התשובה המובילה יכילו בדרך כלל rich snippets – תמונה/סרטון, דירוג, ביקורת ועוד.

featured snippets and rich snippets

דו"ח של Searchmetrics מ-2014 הראה כי באותה שנה שליש מהחיפושים בגוגל הכילו rich snippets שנוצרו בתמיכת כלי ה-Schema של גוגל. בנוסף, אתרים שהשתמשו בסכמה נטו להיות מדורגים גבוה יותר בתוצאות החיפוש. למרות זאת, רק 0.3 אחוזים מהאתרים שנסקרו עשו בו שימוש. על אף שאחוזי השימוש בו ודאי עלו מאז, עדיין לא כל האתרים משתמשים בו ולכן הוא מהווה יתרון גדול לאלה שכן: סכמה פשוט עוזרת למנועי החיפוש להבין את האתר טוב יותר.

מאחר שתוצאות rich snippets – ובוודאי ש-featured snippets – הן שימושיות מאד לגולשים, מבליטות את התוצאות הרלוונטיות, ואף משפרות את ה-CTR, לא מפליא לגלות שבשנתיים האחרונות שיעורן של התשובות הישירות בחיפוש הוכפל. יתרה מזאת, מתברר שחיפוש קולי מחזיר יותר תוצאות ישירות מאשר חיפוש רגיל (43.3 אחוזים לעומת 40.6 אחוזים). אם המגמה הזאת תמשיך, ב-2017 אנחנו צפויים לראות אפילו יותר תשובות ישירות בתוצאות הראשונות בחיפוש. גוגל בהחלט מתעדפת אותן, ולכן אם טרם עשיתם זאת, זה הזמן להטמיע באתרכם תגיות סכמה כדי להעשיר את התצוגה של התשובות שלכם.

5. כוונת המשתמש חשובה יותר ממילות מפתח

בשנים האחרונות ניתן לראות שגוגל מתעדפת תוצאות אשר מתאימות לכוונת המשתמש (user intent) ונשענות על נושאים (topical search – התחשבות במילים נרדפות, מילים קשורות וביטויים רלוונטיים אחרים) בהשוואה לתוצאות שמתאימות למילות מפתח בלבד – מה שהתבטא בעדכון Hummingbird, בהכנסת השימוש ב-RankBrain ובימים אלה גם בדגש המוגבר שגוגל שמה על machine learning. בשנה הקרובה, גוגל צפויה להמשיך להתפתח לכיוון של מנוע חיפוש סמנטי, כך שמגמה זו רק הולכת להפוך ליותר דומיננטית. אין זה אומר שצריך לזנוח לחלוטין את השימוש במילות מפתח, אלא לבצע את ההתאמות הנדרשות, כמו שימוש בביטויי זנב ארוך וכאלה שיותר דומים לשפה אמיתית יום-יומית.

אתר trackmaven מציע להתמודד עם מגמה זו בדרכים הבאות:

  1. ערכו חיפוש מילות מפתח שיטתי סביב נושאי תוכן: ראשית באמצעות רשימה של הנושאים עבורם אתם רוצים שהתוכן שלכם ידורג, ולאחר מכן באמצעות רשימות של מילים וביטויים שאתם חושבים שאנשים יחפשו תחת נושאים אלה.
  2. ערכו חיפוש נושאי הכולל מילות מפתח קשורות: כדי להרחיב את קהל הגולשים שימצאו אתכם, כדאי לנסות להבין טוב יותר מה הם עשויים לחפש מעבר למילות המפתח הבסיסיות.
  3. חלקו את מילות המפתח לשתי קטגוריות – מילות מפתח ראשיות וביטויי זנב ארוך: מילות המפתח הראשיות, שהן הבסיסיות והגנריות יותר, בדרך כלל לא מובילות לדירוגים גבוהים של  האתר. לעומת זאת, ביטויי זנב ארוך שהם ספציפיים יותר הם בעלי סיכוי גבוה יותר למשוך גולשים שיבצעו המרות.

מי שמעוניין ללמוד על הנושא לעומק, יוכל להתחיל בוובינר הזה של SEMrush:

6. הגולשים מעוניינים באתרים מהירים יותר

משנה לשנה נקבעים סטנדרטים חדשים של מהירות אתרים. במחקר שגוגל פרסמה בספטמבר האחרון היא קובעת ש-3 שניות זהו הסף החדש שמעליו אנשים עוזבים את האתר אם לא נטען במלואו: 53 אחוזים מהביקורים באתרי מובייל מסתיימים אם האתר לא עלה אחרי זמן זה. מאחר שלמובייל במילא יש דומיננטיות היום, כפי שצוין לעיל, כדאי מאד להתחשב בנתון זה.

מהירות האתר משפיעה על הדירוגים וההמרות באופן ישיר: שיפור זמן הטעינה בשנייה אחת יכול להביא לעלייה של עד 20 אחוזים בשיעור ההמרה. לעת עתה המהירות הקובעת היא מהירות האתר בדסקטופ, אבל לא רחוק היום שהמהירות במובייל תהווה גורם דירוג גם היא, ועל פי גוגל, זה יקרה בעדכון המובייל הבא. זה זמן טוב לבצע את ההתאמות הנדרשות לשיפור המהירות באתר – גם בגרסת הדסקטופ אבל בעיקר בגרסת המובייל.

7. אופטימיזציה לחוויית המשתמש הופכת למהותית בקידום

בסופו של דבר, כל המגמות שנמנו לעיל מובילות לדבר אחד – חוויית המשתמש. גוגל תמיד עודדה אתרים לספק חוויית משתמש טובה, אך לאחרונה ניתן לנושא דגש רב מתמיד. יתרה מזאת, אופטימיזציה לחוויית משתמש מתמזגת עם הזמן עם התחום של קידום אתרים באופן כמעט בלתי ניתן להפרדה. ככל שגולשים מצליחים למצוא בחיפוש אתרים שעונים במדויק על מבוקשם, גם כשמדובר בניווט בתוך האתר, בנוחות השימוש בו ובהנאה שהם מפיקים ממנו, כך גוגל מתעדפת בתוצאות החיפוש אתרים שמעניקים חוויה טובה יותר מכל הבחינות. קחו עצה מאתר Search Engine Journal, שמדגיש שביצוע פעולות לשיפור חוויית המשתמש זה לא מספיק: חשוב מאד לבדוק כל שינוי כזה שאתם עורכים באתר באמצעות A/B Testing כדי להבין מה עובד ומה לא.

סיכום

מה החוויה שלכם עם המגמות שנמנו לעיל? האם אתם מזהים מגמות מרכזיות נוספות? ומה לדעתכם יהיה השינוי הכי משמעותי שקידום אתרים יעבור ב-2017? שתפו אותנו בתגובות!

 

דפנה בן יהושע
דפנה בן יהושע
שמי דפנה בן יהושע. אחרי שהשלמתי תואר ראשון ושני במדעי החיים, ועסקתי בתחומים מגוונים החל מהדרכה בספארי ועד הוראת אנגלית, הבנתי שהתחום שמושך אותי באמת הוא כתיבה. אני כותבת ועורכת תוכן מזה מספר שנים וכיום מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה אליה משתייכת בין היתר גם חברת Teralead. ה"אני מאמין" שלי בכתיבה הוא שעל כל נושא ניתן לכתוב באופן מרתק, מפתיע ויצירתי ולהביא לתוכו את הזווית האישית שלי. עבורי, ההנאה הגדולה ביותר בכתיבה היא לראות כיצד משהו שכתבתי פותח לאנשים את הראש וחושף אותם לרעיונות חדשים.
Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים