בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / מדיה חברתית / היכן כדאי למקם כפתורי שיתוף כדי לקבל מקסימום שיתופים למאמרים שלכם?

היכן כדאי למקם כפתורי שיתוף כדי לקבל מקסימום שיתופים למאמרים שלכם?

נכתב על ידי
בקטגוריה מדיה חברתית

אחת הדרכים הנפוצות היום לצרוך תוכן ולהעבירו לאחרים היא באמצעות הרשתות החברתיות. השלטון של הרשתות החברתיות על חיינו הוא מוחלט: מהן אנחנו מקבלים את רוב המידע שחשוב לנו – בין אם מדובר בחדשות היום, ברכילות או בעדכון מהאתר החביב עלינו. גם כשאנחנו רוצים לשתף תוכן שנראה לנו מעניין ו/או מועיל עם החברים ובני המשפחה, אנחנו עושים את זה באמצעות הרשתות החברתיות. וזאת רק ההתחלה – בפוסט שכתבתי בנובמבר על טרנדים במדיה חברתית ב-2016, תוכלו לקרוא על עוד דרכים בהן הרשתות החברתיות הולכות לשמש אותנו בקרוב.

לא מפליא, אם כן, שרוב אתרי התוכן שמכבדים את עצמם מציעים את האפשרות לשתף את התכנים שלהם הישר מתוך האתר באמצעות כפתורי שיתוף. ברגע שסיימתם לקרוא מאמר, או אפילו קצת אחרי שהתחלתם אותו, ניתן לשתף אותו בקלות לרשת החברתית המועדפת עליכם. ברוב האתרים ניתן למצוא כפתורי שיתוף של פייסבוק וטוויטר, ורבים נוספים מציעים בנוסף את לינקדאין, גוגל פלוס, פינטרסט ואפילו ווטסאפ.

אך השאלה הגדולה שמטרידה לא מעט בעלי אתרים היא: היכן כדאי למקם את כפתורי השיתוף בתוך מאמרים או פוסטים שמופיעים באתר? בראש המאמר, ממש מתחת לכותרת? בתחתית המאמר? או אולי דווקא בצד? איזה מיקום יגרום ליותר קוראים לשתף את המאמר ברשתות החברתיות? הלא כתיבת תוכן כשלעצמה לא מספיקה – צריך גם לקדם תוכן זה ולגרום לכך שיזכה לשיתופים.

מיקומים אפשריים לכפתורי שיתוף

לפניכם רשימה של כל המיקומים הנפוצים לכפתורי שיתוף, הבוחנת את המשמעויות וההשלכות של כל מיקום.

בראש המאמר

מיקום כפתורי השיתוף בראש המאמר (לרוב ממש מתחת לכותרת) הוא די שכיח, ממספר סיבות. קשה לפספס אותם – מבחינים בהם עוד לפני שמתחילים לקרוא. בנוסף, מיקום כזה מציב אותם מעל קו הגלילה (above the fold): הקורא לא צריך לגלול מטה כדי למצוא אותם.

הנה דוגמא מאתר Entrepreneur:

Entrepreneur1

מצד שני, נראה שהשיטה הזאת נוגדת את ההיגיון. האם גולשים באמת ישתפו מאמרים עוד לפני שקראו אותם? מתברר שזה קורה – מחקרים שביצעו מספר אתרי תוכן מראים שלא מעט אנשים משתפים מאמרים שלא קראו כלל, או שרפרפו עליהם בקצרה. האתר הפופולרי Upworthy, שתכנים רבים בו הופכים לוויראליים בזכות שיתופים ברשתות החברתיות, מראה שאחוז השיתופים מאד גבוה כבר לאחר קריאת רבע מהמאמר. נכון שהוא גבוה אף יותר לאחר סיום המאמר – אך העובדה שהרבה מאד אנשים משתפים מאמר שקראו רק רבע ממנו היא משמעותית.

upworthy_attention_minutes_and_sharing_560

דוגמא קיצונית אף יותר היא אתרים אשר ממקמים את כפתורי השיתוף מעל כותרת המאמר. כלומר, הגולש בקושי הספיק להבין על מה המאמר וכבר הוא מתבקש לשתף אותו.

הנה דוגמא לכך מאתר מאקו:

מאקו

הסבר נוסף למיקום כפתורי השיתוף בראש המאמר הוא שלעתים הכפתורים כוללים ספירה של השיתופים (מספר השיתופים ברשת החברתית המוצג ליד כפתור השיתוף שלה). כאשר יש הרבה שיתופים למאמר מסוים, זה מהווה הוכחה חברתית (social proof) לכך שמדובר במאמר ששווה שיתוף – ולא חייבים לקרוא אותו לשם כך.

לצד המאמר

אתרים רבים ממקמים את הכפתור בצד המאמר, לרוב בצורת סרגל צד (side bar). לרוב, כאשר מדובר בשפה הנכתבת משמאל לימין, כמו אנגלית, הסרגל יופיע מצד שמאל; ואילו בשפות הנכתבות מימין לשמאל, כמו עברית, הסרגל יופיע מצד ימין, בהתאמה. הנה דוגמא מאתר נקסטר:

Nexter

גם במקרה הזה, הכפתורים ממוקמים בדרך כלל בחלקו העליון של המאמר, מעל קו הגלילה. כך שמצד אחד הם בולטים וקל להבחין בהם מייד עם הכניסה למאמר, ומצד שני, הם מגיעים אחרי שהגולש הספיק לקרוא כמה משפטים.

בתחתית המאמר

עוד מיקום פופולרי לכפתורי שיתוף הוא בתחתית המאמר. ההיגיון מאחורי זה הוא שגולשים שמעוניינים לשתף את המאמר מייד אחרי שסיימו לקרוא אותו יכולים לעשות כך באופן מיידי ובנוחות. הם לא צריכים לגלול למעלה כדי למצוא את כפתורי השיתוף.

מצד שני, מה לגבי כל אותם גולשים שלא ממתינים לקרוא את המאמר כדי לשתף אותו? אם כפתורי השיתוף לא יהיו במקום בולט עבורם, ההזדמנות לשיתוף עלולה להתפספס. בנוסף, בסוף המאמר יש בדרך כלל אלמנטים נוספים שמתחרים עם כפתורי השיתוף על תשומת הלב של הגולשים: תגיות, תגובות, קישורים למאמרים נוספים, פרסומות ועוד.

סת' גודין, מומחה לשיווק ובלוגר עסקי פופולרי מאד, נוהג למקם את כפתורי השיתוף בתחתית הפוסט, כפי שניתן לראות בבלוג שלו. מאידך, הפוסטים שלו קצרים למדי, כך שהגולש רואה את כפתורי השיתוף ברגע שהוא נכנס לפוסט.

seth godin

כפתורים צפים

השיטה שעשויה לפתור את הבעיות שהוצגו לעיל היא שימוש בכפתורים צפים. כפתורי שיתוף מהסוג הזה אינם נותרים מקובעים באותו המקום אלא נודדים למטה כאשר הקורא גולל למטה, ושוב למעלה אם הקורא גולל למעלה בחזרה. לחלופין, הם נותרים קבועים בצד המסך, ורק הטקסט נגלל למטה ולמעלה – כך שהם תמיד יופיעו לצד הטקסט. לרוב, כפתורים צפים מופיעים בצורת סרגל צד צף (floating social bar). היתרון המשמעותי של כפתורים צפים הוא שהם נשארים בטווח הראייה של הגולש בכל עת, בין אם הוא בתחילת המאמר, באמצע המאמר או בסופו.

הנה דוגמא לכך מאתר Shareaholic. שימו לב למיקום הכפתורים כשרק מתחילים לקרוא את המאמר:

Shareholic1

ולמיקומם אחרי שגוללים למטה את הטקסט:

 

למעשה, הכפתורים נותרו באותו מקום, ורק הטקסט זז – אך זה נותן את אותו האפקט של כפתורים שצפים למעלה ולמטה בהתאם לגלילה.

כפתורים בכל מקום

למה לא להנות מכל העולמות? כפי שניתן לראות בדוגמא שלעיל, Shareaholic לא מסתפקים רק בכפתורים צפים לצד המאמר, אלא ממקמים כפתורי שיתוף גם בראש המאמר וגם בסופו. אתרים רבים נוקטים בשיטה הזאת כדי למקסם את הזדמנויות השיתוף. בעוד שחלק בוחרים לשים כפתורי שיתוף בכל מקום אפשרי, אחרים בוחרים בשילוב של שתי אופציות: למעלה ולמטה, למעלה ובצד, כפתורים צפים ולמטה וכו'.

החיסרון של שיטה זו הוא שעודף כפתורי שיתוף עלול להעמיס על המאמר ולהפריע לגולש להתרכז בקריאה: הרי גם כך מאמרים באינטרנט מכילים לעתים קרובות אלמנטים כמו גרפיקה, תמונות, סרטונים, באנרים של פרסומות ועוד. במקרה כזה, הוספה של כפתורי שיתוף בכל מקום עשויה שלא להיות הפיתרון האידיאלי.

במסגרת פיזור הכפתורים בכמה מקומות שונים ניתן לכלול גם את התופעה של הכנסת כפתורי שיתוף בגוף המאמר. לרוב, זה נעשה כאשר כבר יש כפתורי שיתוף לפחות במקום אחד במאמר (בתחילתו, בסופו וכו'). בדרך כלל לא מדובר בכפתורים בצורתם המוכרת, אלא בהבלטה של משפט מתוך המאמר והצעה לשתף אותו. מכיוון שטוויטר היא פלטפורמה שמלכתחילה מותאמת למשפטים בודדים ולא לטקסטים ארוכים יותר, שיתוף של משפט מתוך מאמר נעשה בדרך כלל בטוויטר, ומלווה בקריאות לפעולה כגון Click to Tweet או !Tweet this.

הדוגמא המוצגת כאן לקוחה מהאתר של Jane Sheeba. שימו לב גם לכפתורי השיתוף הצפים למטה:

Janesheeba

הגורמים החשובים במיקום כפתורי השיתוף

האם ישנו מיקום אחד אופטימלי שבו מומלץ לשבץ את כפתורי השיתוף? כפי שניתן להבין מהדוגמאות שהוצגו לעיל, לכל מיקום יש יתרונות וחסרונות. במאמרים שקראתי בנושא, לא ניתנה מסקנה חותכת, מעבר לכך שרצוי לשבץ כפתורי שיתוף ביותר ממקום אחד כדי להגדיל את פוטנציאל החשיפה שלהם לגולש – ושכדאי שאחד מהמקומות האלה יהיה בראש המאמר.

ובכל זאת, יש עוד כמה גורמים שיכולים להועיל להצלחתם של כפתורי השיתוף:

  • בולטות – מקמו את כפתורי השיתוף במקום בולט. ברוב האתרים זה יהיה בחלקו העליון של המאמר, בין אם הם נמצאים מתחת לכותרת או מופיעים כסרגל צד קבוע או צף. אך זה תלוי כמובן גם במבנה האתר וצורת הפוסטים, כפי שמדגים האתר של סת' גודין.
  • גודל וצבע – היבט אחר של בולטות הוא גודל וצבע. אתם לא חייבים להשתמש בכפתורים עצומים בגודלם, אך חשוב שהם לא יהיו זערוריים ושיהיה אפשר להבחין בהם בקלות. בנוסף, כדאי שהם יהיו צבעוניים כדי לבדל אותם מהרקע ולהפנות אליהם את תשומת הלב של הקורא.
  • סמיכות לתוכן – באופן טבעי, רצוי שהכפתורים ימוקמו סמוך לתוכן אליו הם קשורים. אם הם רחוקים ממנו ולא ברור אם הם קשורים לתוכן זה, לתוכן אחר או שהם מהווים בכלל אלמנט נפרד בעמוד ומיועדים לשיתוף של משהו אחר – זה יבלבל את הקוראים.
  • מרחק מתפריט הניווט – כדי שהגולשים לא ילחצו בטעות על שיתוף כאשר הם בכלל מעוניינים לנווט למקום אחר באתר, או להפך, מומלץ להרחיק את כפתורי השיתוף מתפריט הניווט.

סיכום

מיקום כפתורי השיתוף הוא לא נושא טריוויאלי, והוא בהחלט יכול להשפיע על מספר השיתופים למאמר. חשוב לתת עליו את הדעת מכיוון שבסופו של דבר אותם השיתופים ברשתות החברתיות יכולים לגרום לאנשים להקליק על הקישור ולהגיע לאתר שלכם. ולכן, כאשר אתם מתלבטים היכן למקם את כפתורי השיתוף באתר שלכם, מומלץ לקחת בחשבון את השיקולים שהופיעו כאן בפוסט.

מה החוויה שלכם עם כפתורי שיתוף? האם הזדמן לכם לשנות את מיקומם באתר שלכם, ואם כן, מה היתה התוצאה? ספרו לנו בתגובות!

 

דפנה בן יהושע
דפנה בן יהושע
שמי דפנה בן יהושע. אחרי שהשלמתי תואר ראשון ושני במדעי החיים, ועסקתי בתחומים מגוונים החל מהדרכה בספארי ועד הוראת אנגלית, הבנתי שהתחום שמושך אותי באמת הוא כתיבה. אני כותבת ועורכת תוכן מזה מספר שנים וכיום מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה אליה משתייכת בין היתר גם חברת Teralead. ה"אני מאמין" שלי בכתיבה הוא שעל כל נושא ניתן לכתוב באופן מרתק, מפתיע ויצירתי ולהביא לתוכו את הזווית האישית שלי. עבורי, ההנאה הגדולה ביותר בכתיבה היא לראות כיצד משהו שכתבתי פותח לאנשים את הראש וחושף אותם לרעיונות חדשים.
Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים