בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / קידום אורגני / 6 טעויות UX שפוגעות בקידום האתר שלכם

6 טעויות UX שפוגעות בקידום האתר שלכם

נכתב על ידי
בקטגוריה קידום אורגני

היום, יותר מתמיד, הולכת ומתחדדת ההבנה שאתר ידידותי לגוגל (עומד בדרישותיה באופן שמקדם אותו בתוצאות החיפוש) הוא גם אתר שידידותי לגולשים. זה לא מפתיע, מאחר שכל העדכונים של גוגל מאז 2010 שמים דגש על איכות חוויית המשתמש. כפועל יוצא מכך, תחום הקידום מתחיל לאמץ אל ליבו את תחום חוויית המשתמש (UX). יחד עם זאת, החשיבה הזאת לא הופנמה אצל כל העוסקים במלאכה. יש עדיין מי שחושב ש-UX ו-SEO הם דווקא תחומים שמנוגדים אחד לשני, וכך ניתן למצוא אתרים בהם יש בעיות בחוויית המשתמש שפוגעות בסופו של דבר גם בקידום האתר.

במאמר הזה תוכלו לקרוא על 6 בעיות כאלה. מומלץ לעבור אחת-אחת ולבדוק אם משהו דומה קורה גם באתר שלכם!

1. אין כפתורי שיתוף

נניח שכתבתם פוסט ממש טוב שאתם מעוניינים שיגיע לתפוצה הרחבה ביותר האפשרית, יצוטט באתרים אחרים ויקבל עוד ועוד טראפיק. איך אתם מצפים להגיע לכך אם אין כפתורי שיתוף באתר שלכם? קופי+פייסט של הקישור נראית לכם אולי כפעולה קלה, אבל זוהי טרחה לקוראים רבים, שהיו פשוט מעדיפים ללחוץ על כפתור הפייסבוק/ווטסאפ/לינקדאין/מייל וכו' ולשתף באופן מיידי. חשוב לציין שזה תקף לא רק לתכנים באתר, אלא גם לעמודי מוצרים/שירותים: הקוראת שמעוניינת שחבריה יקנו לה ליום ההולדת את ערכת הוואשי טייפ שראתה באתרכם, תוכל פשוט ללחוץ על כפתור השיתוף לפייסבוק ולזרוק רמז עדין.

שימו לב לאופן בו חברת הקוסמטיקה הפופולרית קולורפופ עושה זאת:

Colourpop share buttons

2. החיפוש באתר לוקה בחסר

רבים מהמבקרים בחנויות אונליין משתמשים בשדה החיפוש כאמצעי ניווט עיקרי באתר. אתם ודאי יודעים זאת גם מניסיונכם: כאשר אתם נכנסים לחנות מרובת קטגוריות ותת-קטגוריות, לא תמיד יש כוח וזמן להתחיל לנחש איפה המוצר שאתם מחפשים יופיע – אז מה יותר פשוט מלכתוב את שם המוצר בשדה החיפוש?

ובכל זאת, אתרים רבים ובפרט חנויות אונליין מציבים קשיים רבים בפני הגולש שכל רצונו הוא לבצע חיפוש. על פי דו"ח משנת 2014 של Baynard Institute, מכון מחקר בתחום השימושיות ברשת, 16 אחוזים מחנויות האונליין לא תומכות בחיפוש על פי מספר הדגם או שם המוצר, על אף שאלה פרטים שמופיעים בעמוד המוצר; ו-18 אחוזים מהחנויות לא מספקות תוצאות שימושיות לגולש אם שגה אפילו באות אחת בשם המוצר. במקרים כאלה האתר פשוט יורה לעצמו ברגל: הרי סביר שגולש שכבר יודע את שם המוצר ו/או מספר הדגם, נכונותו לבצע רכישה באתר היא גבוהה. אבל כשהאתר מקשה עליו להגיע למוצר זה, הסיכויים להמרה צונחים, וכך גם הסיכויים שהגולש הזה יחזור לאתר.

אם באתר שלכם כבר מופיע שדה חיפוש, יש לוודא שהוא לא נגוע בבעיות שלעיל; ולאחר שווידאתם זאת, חשוב גם לוודא שהוא ממוקם בראש העמוד ומעוצב כך שלא ניתן לפספס אותו, ולא חבוי בתוך התפריט. נקודה חשובה מאד שגם עליה יש להקפיד היא ששדה החיפוש בולט הן בגרסת הדסקטופ של האתר והן בגרסת המובייל.

קחו דוגמא מגרסת המובייל של אתר התרבות IndieWire – זהו עמוד הבית באתר:

IndieWire search bar

3. ריבוי פופ-אפים/פרסומות

קרה לכם פעם שנכנסתם לאתר כלשהו, לא חלפו שתי שניות והותקפתם בפופ אפ שמבקש מכם להירשם לרשימת תפוצה? ועל אף שסגרתם את הפופ אפ הוא קפץ שוב ושוב, גם כשגלשתם אל עמודים אחרים באתר? מעצבן, אה? וזה נכון גם לפרסומות: אחת התופעות המעיקות ביותר באינטרנט היא להתחיל לקרוא מאמר שממש מעניין אתכם, כשפתאום קופצת פרסומת שמסתירה חצי ממנו, ושלפעמים ממש מקשה עליכם לסגור אותה – בכוונה!

נכון, חשוב לתפוס את הגולשים כשהם עוד נמצאים באתר, אבל התקפה חוזרת כזאת רק תשרת את המטרה ההפוכה – ותבריח אותם מהאתר, אולי לתמיד. לכן, אין מניעה לשים בעמוד פופ-אפ או פרסומת שקופצת, אבל הגבילו את הופעותיהם לפעם אחת בלבד, כאשר לאחר שהגולש סגר אותם, הם לא יופיעו שוב.

4. עמודים שנטענים ל…א…ט

ב-2017, להמתין יותר משתי שניות לעמוד שייטען באתר זה מעבר לסבלנותם של רוב הגולשים, שרוצים את התוכן, השירות או המוצר שלהם עכשיו. העניין הזה לא אמור להפתיע אתכם: ראשית, אתם בוודאי חווים בדיוק את אותו חוסר הסבלנות, ושנית, מהירות טעינה של אתרים היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בשנתיים-שלוש האחרונות בחוגי השיווק הדיגיטלי. ועדיין, נראה שלא כל בעלי האתרים הפנימו את הנושא, אז מצאתי לנכון לציין אותו גם כאן.

מאחר שטעינה איטית היא בעיה שכיחה יותר במובייל מאשר בפייסבוק, בשנים האחרונות צצו פתרונות כמו Instant Articles של פייסבוק ו-AMP של גוגל; עצם העובדה ששתי חברות הענק מציעות פתרונות לעניין, מהווה רמז עבה לכך שלאתר שלכם גם כדאי לעמוד בסטנדרטים. עוד על עניין מהירות הטעינה תוכלו לקרוא בפוסט שלי על מגמות קידום אתרים ב-2017 (ספציפית, בסעיפים 1 ו-6). ובאשר לדרכים לתקן את המצב, יש שפע עצות יעילות בנושא ברשת, החל מאופטימיזציה של תמונות ועד להחלפת ה-host של האתר.

האינפוגרפיקה הבאה מאתר 99signals מסכמת את הדרכים העיקריות לשיפור מהירות הטעינה:

Speed Up Website Infographic 99signals

5. סליידר בעמוד הבית

אתם עשויים לחשוב שסליידר בעמוד הבית הוא פסגת חוויית המשתמש: אחרי הכל, התצוגה המתחלפת מאפשרת לגולשים להיחשף למגוון הקיים באתר במבט אחד, עוד לפני שהם מתחילים לנווט בו. בנוסף, היא משווה לאתר מראה מתוחכם, עדכני ואינטראקטיבי. אך אחרי ניסויים שונים שבוצעו באתרים עם סליידרים בשנים האחרונות, מתברר שההפך הוא הנכון. סליידרים מספקים חוויית משתמש לא טובה מצד אחד, ופוגעים ב-SEO מצד שני (וכזכור, אלה הם שני צדדים של אותו המטבע).

אז מה כל כך רע בסליידרים?

  • הם עשויים להאט את עליית האתר מאחר שכל התמונות נטענות בבת אחת
  • לעתים קרובות התצוגה הדינמית והמתחלפת מסיחה את דעתו של הגולש מהתוכן החשוב בעמוד
  • הם נראים כמו פרסומות ועשויים לגרום לגולש לדלג עליהם בשל כך
  • הם תופסים חלל חשוב בעמוד (above the fold) ומאלצים את שאר התוכן לרדת למטה, ובכך מקטינים את הסיכוי שהגולש יראה אותו
  • הם לא תמיד עובדים כמו שצריך במובייל

יש מגוון חלופות לסליידר: מספר תמונות סטטיות זו לצד זו; סרטון וידאו; או תמונה בודדת (וגדולה) שמכילה תפריט מינימלי/קריאה לפעולה/טופס הרשמה.

6. טפסים מורכבים מדי

גם ככה לא פשוט להמיר גולשים: צריך לגרום להם להיכנס לאתר מלכתחילה, להתעניין בתוכן האתר, לנווט בו ולא לעזוב אותו מהר מדי. אז בנקודה בה הם סוף סוף מגיעים לטופס כלשהו באתר בכוונה להירשם לרשימת תפוצה, להשלים תהליך רכישה, להוריד e-Book וכן הלאה – למה להקשות עליהם עוד יותר? רוב הגולשים הם לא פראיירים – ברגע שהטופס דורש מהם פרטים אישיים מדי, עמוס ביותר מדי שדות ו/או מסורבל ולא נוח לשימוש, הם יעשו אחורה פנה.

Marketo, חברה בתחום אוטומציית השיווק, ראתה שינויים חדים בהמרות ככל שקיצרה את טופס ההרשמה:

Marketo long vs. short form

המלצה נוספת מאתר speckyboy: במקום שבכפתור בתחתית הטופס יהיה כתוב משהו משמים כמו "שלח" או "אשר", כדאי שיופיע בו היתרון המרכזי של מילוי הטופס. אם מדובר למשל בהרשמה לרשימת התפוצה, טקסט אפשרי לכפתור הוא "שלחו לי עדכונים חודשיים".

סיכום

הזמנים משתנים: כיום קידום אתר בגוגל לא מתייחס רק להתאמה אופטימלית שלו למנועי החיפוש, אלא שם את חוויית הגולשים מעל הכל. ומאחר שגוגל מתמידה לצעוד בכיוון זה, כדאי שתצעדו יחד אתה עם אתם מעוניינים שהאתר שלכם יופיע בתוצאות החיפוש הראשונות.

חושבים שאחד הסעיפים שלעיל כלל לא מהווה בעיה בקידום האתר? מכירים עוד טעויות UX שפוגעות ב-SEO? אשמח לשמוע מכם! כתבו לי בתגובות 🙂

דפנה בן יהושע
דפנה בן יהושע
שמי דפנה בן יהושע. אחרי שהשלמתי תואר ראשון ושני במדעי החיים, ועסקתי בתחומים מגוונים החל מהדרכה בספארי ועד הוראת אנגלית, הבנתי שהתחום שמושך אותי באמת הוא כתיבה. אני כותבת ועורכת תוכן מזה מספר שנים וכיום מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה אליה משתייכת בין היתר גם חברת Teralead. ה"אני מאמין" שלי בכתיבה הוא שעל כל נושא ניתן לכתוב באופן מרתק, מפתיע ויצירתי ולהביא לתוכו את הזווית האישית שלי. עבורי, ההנאה הגדולה ביותר בכתיבה היא לראות כיצד משהו שכתבתי פותח לאנשים את הראש וחושף אותם לרעיונות חדשים.
Recommended Posts
Showing 6 comments
  • רותם
    הגב

    תודה על הפרסום אם כי הרוב ברור מאליו. אגב, הגופן שלכם באתר דק מדי, לפחות אצלי.

    • דפנה בן יהושע
      הגב

      תודה על ההערה, אעביר הלאה!
      אולי חלק מהדברים מובנים מאליהם, אבל אני לא חושבת שלכולם – ורמת ההבנה בתחום של קהל הבלוג היא מגוונת 🙂

  • Ilana Ravel
    הגב

    מעולה . !!! במיוחד הסכמתי מאוד עם ״ טפסים מורכבים מדי ״ . רוב תודות !!!

    • דפנה בן יהושע
      הגב

      תודה רבה! 🙂

  • שרון
    הגב

    אשמח לקבל תכנים קבועים אבל יש באג שלא מאפשר לי להרשם דרך המובייל. אנא צרפו אותי לרשימת התפוצה לתוכן. תודה

    • דפנה בן יהושע
      הגב

      היי שרון, צר לי שלא הצלחת להירשם דרך המובייל. האם ניסית להירשם דרך מחשב?
      אם לא, אשמח לקבל את כתובת המייל שלך למייל: dafna@angoramedia.com ואדאג לצרפך לרשימת התפוצה.

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים