בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / מדיה חברתית / שיווק בווייז: איך לפרסם את העסק לנהגים שתקועים בפקק

שיווק בווייז: איך לפרסם את העסק לנהגים שתקועים בפקק

נכתב על ידי
בקטגוריה מדיה חברתית

יש לכם אוטו? אם כך, בטח השתמשתם בווייז בשבוע האחרון באחת הנסיעות שלכם. אפליקציית הניווט הישראלית הפופולרית משמשת היום קרוב לשלושה מיליון ישראלים, ולפחות 50 מיליון אנשים ברחבי העולם. ווייז (Waze) התחילה את דרכה ב-2007, וביוני 2013 נמכרה לגוגל בעבור 1.03 מיליארד דולר. מספר המשתמשים הגדול, החיבור עם גוגל, העובדה שהמשתמש הישראלי הממוצע מבלה 440 דקות בחודש בניווט בווייז (רבות מהן כאשר הוא משועמם בפקקים), והיותה אפליקציה שמבוססת על מיקום – כל אלה מהווים יתרונות משמעותיים למי שמעוניין לפרסם בווייז.

12-3-2015 2-54-25 PM

שיווק במובייל שהוא מבוסס מיקום אינו תופעה חדשה, אך בימים אלה הוא תופס יותר ויותר תאוצה ככל שאנשים מבלים יותר ויותר זמן מול המובייל, ומספר השימושים שלהם בו הולך ועולה. הסיבה ששיווק כזה הולך ונהיה נפוץ יותר היא שקל יותר לשכנע מישהו שכבר נמצא קרוב אליך (ועוד במכונית, במקרה של ווייז) להגיע לבית העסק שלך – מאשר לשכנע מישהו שיושב בבית לצאת מהבית ולהגיע עד אליך. על כן, לא קשה לראות איך שיווק בווייז יכול לייצר שיפור ביחס ההמרה.

סיבה נוספת לפרסם בווייז היא אפקט החידוש: כולנו כבר רגילים לפרסומות בפייסבוק ובגוגל, ובהרבה מקרים נוטים פשוט להתעלם מהן. לעומת זאת, כל עוד אין הרבה עסקים שמפרסמים בווייז, ואנשים עדיין מופתעים לראות שם פרסומות, זה בדיוק הזמן להתחיל לפרסם שם. וכמו שיווק בווטסאפ, שגם הוא חדשני יחסית, שיווק בווייז לא רק מחדש, אלא גם יכול לעזור לעסק להגיע לקהלים חדשים.

עוד בתחילת דרכה ווייז אפשרה לעסקים לפרסם דרכה באמצעות "סיכות" פרסום ממותגות, שהופיעו במיקומים של אותם העסקים והבליטו אותם על המפה. תחילה, הפרסום הזה התאפשר רק לרשתות ידועות ולעסקים גדולים, אך החל מ-2012 ווייז מאפשרת לכל בית עסק, קטן כגדול, לפרסם את עצמו באמצעות סיכות אלה. מאז, נוספו עוד דרכים לפרסם ולשווק עסקים בווייז, למשל, מודעות באנר.

12319801_10153138068166300_2008809495_n

שיטות הפרסום של ווייז מגובות בתוצאות. מחקר שפורסם במרץ השנה, בדק עד כמה הפרסום בווייז משפיע על המדד הנקרא ad recall, או "זכירות" הפרסומת (המידה בה אנשים זוכרים את המידע בפרסומת לאחר שחלף זמן-מה מאז נתקלו בה). המחקר מצא שבקרב נהגים שהראו להם סיכות פרסום בווייז, הזכירות היתה גבוהה ב-86 אחוזים לעומת נהגים שלא הראו להם את הסיכות. ואילו מודעות פרסומת בווייז הקפיצו את שיעור הזכירות ל-155 אחוזים בקרב נהגים שהראו להם אותן לעומת נהגים שלא הראו להן אותן. מדד נוסף שנבדק היה מדד הניווט לעסק: באיזו מידה נהגים שנחשפו לפרסומת בווייז, ניווטו אל אותו בית העסק שהוצג בה. שיעור הניווט אל עסקים שהוצגו לנהגים בפרסומות (סיכות או באנרים) עלה ב-53 אחוזים בהשוואה לנהגים שלא ראו פרסומות.

מכאן, ניתן לראות עד כמה שיווק בווייז יכול להיות אפקטיבי. בפסקאות הבאות אפרט על סוגי הפרסום הקיימים בווייז, דרכים נוספות ויצירתיות לשיווק בווייז שאינן מבוססות על פרסומות, וסוגי העסקים שכדאי להם לפרסם בווייז.

סוגי פרסום בווייז

סיכת פרסום

סיכת פרסום, כמו אלה המוצגות בתמונה שלעיל ומציגות את סופרפארם, KIA ומכולת השף, מוצגות על המפה בכתובת של בית העסק ולמעשה מהוות כרטיס ביקור של העסק. הסיכות מוצגות לנהגים כאשר הם עוברים בקרבת בית העסק. סיכה כזאת יכולה לכלול לוגו, תמונות של העסק, תיאור של העסק, קישור לאתר, טלפונים, שעות פתיחה ועוד. לחיצה אחת על הסיכה תציג את הלוגו, את התיאור, את הכתובות, ואת הזמן שייקח לכם להגיע לשם מאיפה שאתם נמצאים – לחיצה על כפתור ה"סע לשם" תגרום לווייז לנווט אתכם אל המקום. בנוסף, יוצג כפתור עם סמל ה-i, שלחיצה עליו תוביל למידע מפורט יותר (שעות הפתיחה וכיו"ב).

לחיצה אחת:

12319307_10153138113401300_838984421_n

לחיצה על סמל ה-i:

12319307_10153138113401300_838984421_n

באנר פרסומי (Takeover ad)

דרך נוספת לפרסם בווייז היא הצגת מודעת באנר, שמופיעה בחלק העליון של האפליקציה כאשר הנהג נמצא בקרבת בית העסק. מטעמי בטיחות, וכדי לא להסתיר את המפה כאשר הנהג צריך אותה, המודעה מופיעה רק כאשר הנהג עומד באותה הנקודה לפחות שלוש שניות (ומוצגת למשך 10 שניות לכל היותר), ונעלמת כאשר הוא מתחיל לנסוע שוב. גם במודעות אלה מופיע המרחק אל היעד וניתן ללחוץ על כפתור כדי לנווט ישר אליו. בנוסף, מודעות אלה מציגות לעתים קרובות הטבות כגון שוברי הנחה או כניסה חינמית למקומות. היתרון הבולט של באנר הוא שבניגוד לסיכה, לא צריך ללחוץ עליו כדי שהמידע יופיע.

למי כדאי לפרסם בווייז?

עסק קלאסי לפרסום בווייז הוא כזה שנהגים עשויים להיות בדרך אליו בכל מקרה, כזה שעשוי לגרום לנהגים לסטות ממסלולם כדי להגיע אליו במיוחד או כזה שיאפשר להם לעשות סידורים "על הדרך". ולכן העסקים הראשונים שפרסמו בווייז היו רשתות גדולות, בעיקר בתחום המסחר, הדלק והאירוח. בישראל, רשתות שיש להן פרסומות בווייז הן AM:PM וסופרפארם, למשל. כפי שניתן להבין, רוב העסקים שמפרסמים בווייז הם כאלה שיש להם מיקום פיזי. לאחר שהאופציה לפרסום בווייז נפתחו לכולם, כיום ניתן לראות לא רק רשתות מפרסמות אלא גם עסקים קטנים כגון חנות פרחים, או מסעדה הודית.

אחת מחלוצות בפרסום בווייז, עוד ב-2012, היתה רשת Dunkin' Donuts האמריקאית, שבזמנו דאגה למפות את כל הסניפים שלה באפליקציה, וכיום היא מציגה לנהגים מודעות אשר מפרסמות פריטי מזון ומשקה שמתאימים לזמנים ספציפיים ביום: למשל, מודעה לכוס קפה חם בשעות הבוקר ומודעה אחרת לאייס קפה בשעות הצהריים.

דוגמאות פרסומות בווייז של Dunkin' Donuts, רשת המאפיות האמריקאית Panera Bread, ורשת הרכבות של דרום קליפורניה, MetroLink. אחרי שב-2014 חתמו עם ווייז שלושת המותגים האלה על חוזי פרסום רבעוניים, ב-2015 הם חתמו אתה על חוזי פרסום שנתיים:

waze-ads-hed-2015

אולם, לאחרונה נראה שלא רק עסקים מהסוג המתואר לעיל מפרסמים בווייז, אלא גם כאלה שמעניקים שירותים מסוגים אחרים. רק לפני שבוע ראיתי בוויז פרסומת של סוכנות דיגיטל. עוד קשה לדעת עד כמה אפקטיביות הפרסומות לעסקים כאלה, אבל אם להתבסס על הנתונים מהמחקר שהוצג לעיל, יש סיכוי לא רע שהן יכולות לתרום להמרות. מה גם, שנהגים לא תמיד חושבים רק על אוכל או על סידורים במהלך הנהיגה אלא על פרוייקטים שהם צריכים לבצע, הסרט שהם רוצים לראות או משחק הכדורגל בשבת. ולכן, נהג שרואה מודעה שעונה לו על צורך מסוים, שלאו דווקא קשור לדרך שלו הביתה או לעבודה, בהחלט עשוי למצוא אותה מועילה עבורו.

שיתופי פעולה ושיווק יצירתי בווייז

ווייז מציעה גם דרכי שיווק פחות שגרתיות. ב-2013, הלייבל Interscope Records פרסם את האלבום האחרון של אמינם באמצעות סיכת פרסום עם הלוגו של הזמר – אות E  הפוכה. הנהגים שנתקלו בסיכה זו במהלך הנהיגה שלהם, יכלו ללחוץ על הסיכה ולהיכנס להגרלה.

20881

ב-2014, לקראת גביע העולם של פיפ"א בכדורגל שנערך באותה השנה בברזיל, ווייז הציעה לנהגים לבחור את הקבוצה שהם אוהדים, וצבעה את ה"ווייזר" שלהם (דמות המכונית הקטנה שמייצגת את הנהג) בצבעי הדגל של הקבוצה הנבחרת; האפליקציה גם הציעה לנהגים את האפשרות לבחור בקולותיהם של שדרני ספורט פופולריים שיעניקו להם הכוונה בזמן הניווט. בנוסף, עיריית ריו דה ז'נירו השתמשה בווייז באותה השנה כדי לסייע לנהגים שחוו קשיי תנועה בגלל המשחקים. גם בשנה הקרובה, במהלך אולימפיאדת ריו 2016, ריו דה ז'נירו הולכת לעשות שימוש דומה באפליקציה.

20882

השימוש בקולות מפורסמים כדי לנווט את הנהג אינו חדש. מי לא זוכר את החיקוי של שמעון פרס בווייז? אך לאחרונה, ככל שהאפליקציה תופסת תאוצה בכל העולם, נעשה בפיצ'ר הזה גם שימוש לצרכי שיווק. כך למשל, כדי לקדם את הסרט החדש של Terminator בקיץ האחרון, ארנולד שוורצנגר התווסף למאגר הקולות וכיוון את הנהגים ליעדם בבטחה, כולל הברכה הבלתי נשכחת hasta la vista, baby. האזינו:

עוד כוכב שהפציע בשמי ווייז לאחרונה הוא המנחה האהוב של תוכנית הלייט-נייט The Colbert Report, סטיבן קולבר:

ואם ווייז מציעה כל כך הרבה הזדמנויות למשווק, למה לא לשלב ביניהן? ועוד לייצר מזה שיתוף פעולה? לאחרונה, Dunkin' Donuts שיתפה פעולה עם קבוצת הפוטבול האמריקאית The New England Patriots במהלך שיווקי בווייז. ענקית הדונאטס גייסה את כוכב הקבוצה, רוב גרונקובסקי, כדי לקדם כריך חדש שלה: גרונקובסקי תרם את קולו לאפליקציה, וכחלק מהוראות הניווט, הוא משלב הכוונה לסניף הקרוב של Dunkin' Donuts.

סיכום

השיווק בווייז הוא עדיין בחיתוליו, אך מהדוגמאות שניתנו לעיל, לא קשה לראות את הפוטנציאל העצום הטמון בו. הימור שלי? ווייז הולכת להיות שחקנית מרכזית בתחום הפרסום במובייל. מכירים פרסומות מדליקות בווייז? יש לך רעיונות יצירתיים איך לשווק בווייז? שתפו אותנו בתגובות!

 

 

דפנה בן יהושע
דפנה בן יהושע
שמי דפנה בן יהושע. אחרי שהשלמתי תואר ראשון ושני במדעי החיים, ועסקתי בתחומים מגוונים החל מהדרכה בספארי ועד הוראת אנגלית, הבנתי שהתחום שמושך אותי באמת הוא כתיבה. אני כותבת ועורכת תוכן מזה מספר שנים וכיום מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה אליה משתייכת בין היתר גם חברת Teralead. ה"אני מאמין" שלי בכתיבה הוא שעל כל נושא ניתן לכתוב באופן מרתק, מפתיע ויצירתי ולהביא לתוכו את הזווית האישית שלי. עבורי, ההנאה הגדולה ביותר בכתיבה היא לראות כיצד משהו שכתבתי פותח לאנשים את הראש וחושף אותם לרעיונות חדשים.
Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים