בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט

טרהליד / מדיה חברתית / שיווק בווטסאפ: 4 דרכים מפתיעות לקידום העסק דרך ווטסאפ

שיווק בווטסאפ: 4 דרכים מפתיעות לקידום העסק דרך ווטסאפ

נכתב על ידי
בקטגוריה מדיה חברתית

מהם הסיכויים למצוא היום אדם בישראל שאין לו ווטסאפ בסמארטפון? סביר להניח שהם נמוכים למדי. ווטסאפ, שהושקה ב-2009 כאלטרנטיבה חינמית להודעות SMS, תפסה תאוצה מדהימה מאז, ולפי הערכה מחודש ספטמבר – יש לה כיום כ-900 מיליון (!) משתמשים ברחבי העולם. כאשר פייסבוק רכשה את ווטסאפ ב-2014 בעבור 19 מיליארד דולר, הרבה גבות הורמו בתגובה למהלך – בעיקר בארצות הברית, שם האפליקציה מוכרת פחות. אך קרוב לוודאי שהרבה ממשתמשיה הנאמנים במקומות אחרים בעולם היו מופתעים פחות. מאז 2009, נוספו לווטסאפ מספר פיצ'רים שימושיים, כמו הודעות קוליות שנשלחות כמו הודעות טקסט, שיחות טלפון והאפשרות לשלוח הודעות לרשימת תפוצה המונית.

העלייה המטאורית במספר המשתמשים של ווטסאפ (על פי פורטל Statista):

Infographic: WhatsApp Closing In On A Billion Users | Statista

לאור הנתונים שלעיל, לא מפתיע שהרבה עסקים ניסו לחשוב כיצד יוכלו לשווק את עצמם באפליקציה שנמצאת במכשיר הנייד של כל אחד מאיתנו ומאפשרת יצירת קשר מיידי ללא מאמץ מיוחד. ווטסאפ, מצדה, מתעקשת מתחילת דרכה להשאיר את הפלטפורמה שלה נקיה מפרסומות. ובכל זאת, קיימות דרכים לבצע שיווק דרך ווטסאפ שלא מפרות את התנאים שלה; ובשנים האחרונות, מספר מותגים וחברות בישראל ובעולם השתמשו בהן בהצלחה.

לפניכם ארבע דרכים מפתיעות בהן ניתן לשווק את העסק שלכם דרך ווטסאפ, בתוספת דוגמאות מקמפיינים דומים שכבר נעשו ברחבי העולם.

1. כפתור שיתוף של ווטסאפ באתר העסק

למה לא, בעצם? כמו שיש כפתורים לשיתוף בפייסבוק, בטוויטר, בלינקדאין, בגוגל פלוס וכו', כיום קיימת האפשרות להוסיף לעמודים באתר שלכם כפתור לשיתוף בווטסאפ (זאת בתנאי שהאתר שלכם מותאם למובייל). בין אם זה בעמוד הבית שלכם; בעמודים של שירותים/מוצרים ספציפיים שאתם מציעים; בעמוד צור קשר; או בפוסטים שאתם מעלים לאתר – הוספת כפתור לשיתוף תכנים אלה בווטסאפ לא יכולה להזיק. תארו לעצמכם שאתם מעבדת מחשבים. אחד מלקוחותיכם מדבר עם חברו בווטסאפ, כשהאחרון אומר לו שהוא מחפש מישהו שיתקן לו את הלפטופ שהתקלקל. הלקוח שלכם יוכל לשלוח לו בקלות את פרטי הקשר שלכם דרך הווטסאפ. במהלך 2014, שביצעו את המהלך אתר התוכן הוויראלי BuzzFeed, ו-FTW, אתר הספורט של USAToday, ושניהם דיווחו שכפתור הווטסאפ זכה ליותר לחיצות מכפתור הטוויטר הצמוד אליו.

לנוחיותכם, הנה סרטון המדגים כיצד להוסיף כפתור ווטסאפ לאתרי וורדפרס:

2. שליחת הודעות באמצעות רשימות תפוצה

ב-2013 ווטסאפ הוסיפה לאפליקציה את האפשרות לשלוח הודעות ברשימת תפוצה (broadcast, באנגלית). בשונה מקבוצות הווטסאפ שכולנו מכירים ("ההורים של ילדי גן חצב", מצלצל מוכר?) כאשר שולחים הודעה ברשימת התפוצה, נמעניה אינם יכולים לראות אחד את השני. האדם בצד השני מקבל את ההודעה כהודעה אישית. יש לציין שרשימת התפוצה מוגבלת ל-250 מספרים; מאידך, ניתן ליצור כמה רשימות תפוצה שונות.

רשימת תפוצה כזאת מאפשרת לעסק קטן, למשל, להגיע אל כל לקוחותיו, או לפחות אל רובם, באופן מהיר ובלתי אמצעי. כמובן שכל משתמש חייב להוסיף את המספר של העסק לרשימת אנשי הקשר שלו כדי שהעסק יוכל להוסיף את מספרו לרשימת התפוצה; אך אם תסבירו ללקוחותיכם שהווטסאפ יאפשר להם ליצור עמכם קשר בקלות, ובנוסף לקבל עדכונים חשובים, כמו מבצעים והנחות, כנראה שלא מעט יסכימו לכך. חשוב שמספר הווטסאפ לא יהיה מקושר לאדם פרטי בתוך העסק, אלא מספר ייעודי לצרכי העסק בלבד (כי זה יכול להיות מטריד להיות זמין למאות ואלפי לקוחות בווטסאפ).

להלן הדגמה של פתיחת רשימת תפוצה בווטסאפ. שימו לב שבאנגלית האופציה נקראת "New Broadcast", ובעברית "רשימת תפוצה חדשה"):

3. הפצת תכנים באמצעות מובילי דעה

מותגים הנעזרים במובילי דעה כדי לשווק מוצרים שלהם אינם תופעה חדשה, ויעידו על כך הסלבס שמקבלים מהם צ'ופרים כדי להצטלם אתם ולהעלות לאינסטגרם או לפייסבוק; וכך לחשוף אותם לעשרות ומאות אלפי העוקבים שלהם. מתברר שגם ווטסאפ יכולה להיות פלטפורמה לביצוע קמפיינים שיווקיים באמצעות מובילי דעה, בין אם הם סלבס או פשוט בני נוער שפעילים מאד ברשתות החברתיות (בני נוער מהווים את רוב המשתמשים בווטסאפ). ב-2013 יצאה חברת אסם בקמפיין לחיזוק המותג "מנה חמה", במהלכו פנתה ל-100 בני נוער בגילאים 12-15 שנחשבים למובילי דעה. לכל אחד מהם היו 5 קבוצות ווטסאפ בממוצע, כשבכל אחת מהן 30 חברים. החברה העבירה לבני הנוער הנבחרים סרטונים, אותם הם הפיצו בקבוצות הווטסאפ שלהם, עם צפי שהסרטונים ייחשפו בסופו של דבר ל-50,000 איש – רק  דרך ווטסאפ.

גלובס

4. קמפיין שיווקי בהשתתפות המשתמשים

חוץ מסרטונים, שהם שיטה די פסיבית לקידום מותג, יש גם שיטות אקטיביות יותר לבצע קמפיינים שיווקים בווטסאפ. חטיף השוקולד "קליק" של תלמה, למשל, זכה במשחק משלו, "Klik Says" (בפרפרזה על "הרצל אמר"). במסגרת הקמפיין, בני נוער הוזמנו לצרף את קליק לקבוצת הווטסאפ שלהם ולבצע משימות שונות שהוא נתן להם, שתמורתן זכו בפרסים. צפו בסרטון הקייס סטאדי של הקמפיין:

דוגמא נוספת, ויצירתית להפליא, היא הקמפיין שמותג הוודקה "אבסולוט" השיק ב-2013 בארגנטינה, שם ביקש לקדם קולקציה מיוחדת בשם Absolut Unique. בעמוד הפייסבוק שלהם, אבסולוט פרסמו את מסיבת ההשקה שהולכת להיערך לכבוד 4 מיליון בקבוקים מעוצבים ממהדורת Unique, כאשר הם ציינו שכל מי שמעוניין להיכנס למסיבה, צריך ליצור קשר עם "סוון" – סלקטור בדיוני, שמספרו הופיע במודעה והגולשים התבקשו לצרף אותו כאיש קשר בווטסאפ שלהם. התברר, שסוון משחק אותה קשה להשגה, ולכן היה על הגולשים לחשוב על דרכים יצירתיות לשכנע אותו לתת להם להיכנס. הם שלחו לו הצעות מפתות, תמונות של עצמם מחזיקים שלטים, סרנדות שהקליטו עבורו, סרטונים משעשעים והודעות קוליות. הקמפיין יצר באזז ממשי לקראת המסיבה: 600 אנשי קשר שהוסיפו את סוון לווטסאפ, ויותר מ-1000 מסרים שנשלחו. צפו בסרטון:

סיכום

זה נכון שווטסאפ עדיין לא תפסה כפלטפורמה שיווקית רצינית, אך דווקא משום שהיא עדיין טומנת בתוכה פלח שוק בלתי מנוצל, כדאי מאד לעסקים לשקול לשווק את עצמם דרכה. בעלות נמוכה (ולמעשה אפסית ברוב המקרים), אפשר להוסיף כפתור לשיתוף בווטסאפ באתר, ליצור רשימות תפוצה גדולות מאד, או לייצר קמפיין יצירתי ומגניב שיגיע להרבה משתמשים.

מכירים עוד קמפיינים שרצו בווטסאפ? יש לכם עוד רעיונות לדרכים בהם עסק יכול לשווק את עצמו בווטסאפ? כתבו לנו בתגובות!

דפנה בן יהושע
דפנה בן יהושע
שמי דפנה בן יהושע. אחרי שהשלמתי תואר ראשון ושני במדעי החיים, ועסקתי בתחומים מגוונים החל מהדרכה בספארי ועד הוראת אנגלית, הבנתי שהתחום שמושך אותי באמת הוא כתיבה. אני כותבת ועורכת תוכן מזה מספר שנים וכיום מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה אליה משתייכת בין היתר גם חברת Teralead. ה"אני מאמין" שלי בכתיבה הוא שעל כל נושא ניתן לכתוב באופן מרתק, מפתיע ויצירתי ולהביא לתוכו את הזווית האישית שלי. עבורי, ההנאה הגדולה ביותר בכתיבה היא לראות כיצד משהו שכתבתי פותח לאנשים את הראש וחושף אותם לרעיונות חדשים.
Recommended Posts
Showing 2 comments
  • ליאו
    הגב

    מעניין ותורם ….

  • דפנה בן יהושע
    הגב

    תודה רבה ליאו! שמחה שנהנית 🙂

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

לשיתוף הפוסט לחצו כאן
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים